Thursday, October 6, 2011

terjumpa benda ni plak




layan je la kan lpas ni cari india punya pulak hahahah

Thursday, September 22, 2011

Holla!! eh wrong la Assalamualaikum!!

haiyaa for how long this blog had been abandoned??? almost one month ma~
i remembered ustaz shaari said 'someone who do not learn new knowledge its like someone who do not update their BLOG' HAHAHA a'm the one who did update the blog only ok..

oh first i want to thank to Allah for everything that had happened to me whether something good or bad..THANK YOU ALLAH.

Ramadhan had passed now is syawal..but soon it will pass also and thats mean SPM is just around the corner..which corner i think the nearest corner you can see now..but why la ya Allah there is still no pressure??please ya Allah give me some pressure to me by some i mean not so much until i got so stress..

last month i went to a program called SPIES..well its actually like camp but we sleep in a hotel..
i like it because we get to eat buffet..you i love food ok..hahaha

now we have a test (TRIAL SPM).by tonight i'd have to remember the essay for arabic language test..i need to study the balaghah and qawa'id..haiyaak next week i only have physics..

actually my friends and i especially the 3 ABR classmate are waiting for our money to be return back from someone..as for me almost everytime i met that person i always asked about the money from that person..i'm tired to ask and ask again la please la just give the money back to us..little by little pon ok what..

i am also waiting for my BOOT to be return back to me from ZUL..this guy aduhh~ very the pelupa ma~ everytime we asked him to bring the boot he forget..but when we dont asked him, he bring the boot..how la i want to get my boot back??

oh ya la last week, i really have a nice and a sweet dream although it was not real but i like that dream la..because so many kpop artist came into my dream as a cameo hehehe but the hero in my dream is HERO hahaaha funny rite??(what not funny O_o? then dont laugh)

rite now i'm into infinite... baby just cant let you go modudaga jimnedo~ hahaha what i like this lyric ok..

right now i just want to be happy and go lucky just like my senior once said to me
bye2 anyong jumpa lagi, (nak cakap BA punya tak ingat la)
till i post next time ok bye love

Tuesday, August 2, 2011

Mimpi pelajar UIA berjumpa Nabi MUHAMMAD

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani…

Ya Allah..lancar jari ini menaipkan sebuah pengalaman yg amat berharga dr seorang insan yg dipilih Allah utk berjumpa Nabi Muhammad s.a.w. melalui mimpi hari Khamis, 16 Rejab 1427H bersamaan 10 0gos 2006.

Nama yg dipilih oleh ayah beliau adalah Syamimi yg bermaksud ‘kesayanganku’, jua gelaran Nabi pada puteri kesayangan Baginda, Fatimah. Ketika khilaf memilih nama itu, ayah beliau mengharapkan mudah2an suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara kesayangan Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, doanya makbul selepas 23 tahun kelahiran anak sulungnya daripada 8 adik-beradik.

Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas dalam hatinya. Beliau menghabiskan masa 3 tahun utk menghafal 30 juzuk Kalamullah ketika berada di negeri kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi harapan ibu ayah yang mengharapkan ada dalam kalangan anak mereka menjadi seorang hafiz atau hafizah. Sebagai anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini utk menjadi contoh kpd adik2 yg lain. Setiap hari beliau hafal 2 mukasurat Al-Quran dan tasmi’ dgn ustaz di sebelah rumahnya. Sekarang beliau pelajar tahun 4 jurusan Undang-Undang Syariah di universiti ini.

Akak ni memang diuji dengan sakit yg tak tahu apa punca sejak lebih setahun yg lalu. Sakitnya rasa seperti ditikam-tikam dengan pisau di bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yang sakit di bahagian lutut sejak 8 tahun lalu tidak pernah sembuh. Pernah satu ketika, selepas makan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari kerongkongnya. Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tahu. Sudah lama beliau tidak terdaya ke kelas kerana sakit itu membuatkan dia tidak dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga badannya susut hampir 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi berwudhu’ 2 hingga 3 kali sehari. Wudhu’ itu dijaga sebaik mungkin untuk ibadah sepanjang hari.

Hari2 yang dilaluinya dipenuhi dgn membaca Al-Quran dan qiamullail sebagai pendinding daripada gangguan yg terus2an menyakiti diri. Diceritakan makhluk2 halus itu akan mengganggunya terutama pada waktu sebelum Subuh, Zuhur dan Maghrib. Beliau telah banyak berubat di merata tempat, berjumpa doktor2 pakar, malah ulama’ yg faqih dalam ilmu perubatan islam serta akhir sekali bertemu sorang lecturer di sini. Tapi beliau hanya mampu bertahan. Pesan ustaznya, setiap kali beliau sakit, banyakkan baca Surah Al-Baqarah.

Pagi Khamis itu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab sudah terlalu lama tidak mampu ke kelas. Beliau bangun kira2 jam 4.30 pagi utk solat. Berbekalkan sedikit kekuatan yg digagahkan, beliau ke bilik air utk berwudhu’ dgn memapah dinding dan segala apa yg mampu membantu beliau untuk berdiri. Habis berwudhu’, beliau jatuh tersungkur, rasa seperti ada yg menolak keras dari belakang. Tika itu beliau sudah tidak mampu berdiri, justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai saja di bilik, beliau ketuk pintu dan rebah di depan bilik tersebut. Disebabkan sakit yg mungkin dah tak tertanggung, dengan spontan beliau niatkan, “Ya Allah, kiranya mati itu baik untukku, aku redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat drpd Rasulullah s.a.w. sendiri..”

Kemudian beliau pengsan. Sahabat2 sebilik mengangkat beliau ke dalam biliknya dan di baringkan di sana . Waktu itu, sahabat2nya telah pun ‘forward message’ pd rakan2 yg lain agar dibacakan surah Yasin kerana beliau nampak sudah nazak. Malah mereka telah sedia dgn nombor2 ahli keluarganya utk dihubungi kiranya ada apa2 berlaku dengan izin Allah. Kira2 jam 11 pagi itulah, ketika tertidur dgn tenang dalam waktu qoilullah, beliau bermimpi. Beliau sedang terbaring dalam keadaan memakai telekung dgn tangannya diqiam seperti dalam solat di suatu tempat asing yang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar dan kelihatan banyak tiang di sekitarnya.

Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dgn wajah yang bercahaya dari arah depan dan berdiri hampir sekali, kira2 2 meter dari beliau. Wajahnya SubhanaLlah..indah sekali, tak dapat nak digambarkan. Beliau tertanya2, siapakah orang ini? cantik sekali kejadiannya dan hati beliau rasa sangat tenang dgn hanya melihat wajahnya. Dirasakan seluruh kesengsaraan yg ditanggung selama ini lenyap begitu sahaja. Kemudian, Hamba Allah itu mengatakan, “Assalamu’alaikum, ana Rasulullah..” Subhanallah..baginda Nabi rupanya! Nabi memakai jubah putih dan kain serban berwarna hijau di atas bahu baginda. Beliau nampak dgn jelas mata Baginda Nabi, janggut Baginda, rambut Baginda, kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh Baginda. Kemudian Nabi katakan “Enti fil masjidi” (kamu sekarang berada di masjidku, Masjid Nabawi).. Allahuakbar!

Kemudian Baginda Nabi s.a.w. berkata: QalAllahuta’ ala; “InnaAllahama’ assobirin” (sesungguhnya Allah bersama orang2 yg sabar). Ketika mendengar suara Nabi mengalunkan Kalamullah, terasa bergema suara merdu Nabi di seluruh alam. Sememangnya Baginda sebaik-baik kejadian dan diciptakan dgn penuh kesempurnaan. Nabi katakan (dalam lughahl arab, tp diterjemahkan di sini) ; “Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dgn sakit yg enti tanggung selama ini, dan dgn berkat Al-Quran yg enti pelihara di dlm hati, maka Allah bukakan hijab utk enti nampak ana..” Ketika Nabi menyebut Ya Syamimi, terlintas di hatinya “Ya Allah..Baginda kenal ummatnya!”. Ya Rasulullah… Ketika itu, beliau dapat merasakan baiknya Allah, memberikan nikmat yg begitu besar buat dirinya.

Kemudian Nabi katakan lagi; “Sampaikan salamku buat sahabat2 seperjuangan Islam. InsyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti..” Nabi s.a.w. kemudian melafazkan; “Ummati.. ummati..ummati…” dan beliau nampak jelas Nabi menangis saat itu. Beberapa titisan airmata Baginda yg suci mengalir utk ummat Baginda! Kemudian Baginda Nabi melangkah pergi. Beliau merintih, “Jangan pergi Ya Rasulullah..” tetapi Baginda tetap pergi. Subhanallah, walaupun kita tak pernah bersua dgn Nabi yg mulia, Baginda kenal dan sentiasa ingat akan ummatnya. Beliau sendiri tidak pasti, apakah Baginda menangis kerana rindu kepada ummatnya, atau mungkin saja baginda sedih dgn ummat akhir zaman ini? wallahua’lam…

Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya itu, beliau masih dikelilingi oleh rakan2 yg turut terdengar rintihan beliau dalam tidurnya “Jangan pergi Ya Rasululah…” Beliau kemudian menceritakan kpd para sahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam Rasulullah buat ummat Baginda. Semua yg mendengar menangis lantaran rindu pada Nabi. Rasa malu pada Nabi krn kita jarang2 ingat pada Baginda sedangkan kita amat terhutang budi padanya. Lebih2 lagi kita sedar bahawa hanya syafaat Bagindalah yg dikejar di akhirat kelak.

Ya Allah..ketika itu, tiada kata yg lebih tinggi drpd kalimah Alhamdulillah utk di rafa’kan pada Allah atas ni’mat yg begitu besar yg Allah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima anugerah dgn ujian yg hanya sedikit berbanding insan2 yg lebih berat diuji oleh Allah. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dr Hamdalah, pasti akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam Rahmat-Nya yg melimpah ruah. Rasa sakit masih menular di tubuhnya. Cuma kali ini dia bertekad tidak akan menangis lagi utk kesakitan ini.

Usai solat Zuhur, rasa sakit yg ditanggung makin hebat. Tak pernah beliau merasakan sakit yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan dan seluruh tubuhnya rasa ditikam pada setiap penjuru. Kalau dulu, beliau akan menangis dalam menghadapi kesakitan, namun pada waktu itu beliau pujuk diri utk tidak menangis. “Apa sangatlah sakit yg aku tanggung ini berbanding nikmat yg Allah telah bagi utk melihat Baginda Nabi s.a.w..”

Kemudian beliau tidur. Beliau terus rasakan berada di tempat tinggi, tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan “Ya Allah, apa lagi yg hendak Engkau berikan buat hambamu yg hina ni, rasa malu sangat dengan-Mu Ya Allah…” Kemudian dgn izin Allah, datang empat orang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang daripadanya mengatakan; “Assalamu’alaikum Ya Syamimi..Rasulullah s.a.w. sampaikan salam buatmu. Kami utusan Rasululah..Nahnu khulafa’ ar-rasyidin. Ana Abu Bakr, ini Ummar Al-Khattab, Uthman bin ‘affan dan Ali..” Subhanallah..Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya dan ketiga2 sahabat yg mulia. Beliau nampak sendiri, Saidina Abu Bakr yg amat lembut perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajah tegasnya, Saidina Uthman yg cantik sekali dan Saidina ‘Ali yg agak kecil orangnya.

Para Sahabat mengatakan; “Kami diutuskan oleh baginda Nabi utk membantu enti..” Kemudian keempat2 mereka membacakan ayat 102 surah Al-Baqarah yg bermaksud:

“Dan mereka mengikuti apa yg dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan itulah yg kafir, mereka mengajarkan sihir pada manusia dan apa yg diturunkan pada 2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut. Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan ‘sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu janganlah kafir.’ Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu) apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) denagn isterinya. Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dgn sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dgn sihir, sekiranya mereka tahu..”

Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembus pada makhluk2 yang sedang mengganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar. Subhanallah..waktu itu terus terasa seolah2 tubuhnya yg sakit dahulu ditukarkan Allah s.w.t. dgn tubuh yg baru. Hilang segala kesakitan yg setahun lebih ditanggung beliau dgn sabar. Saidina Abu Bakr mengatakan; “Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yang sabar..” Kemudian, para sahabat Nabi yg mulia pun pergi meninggalkannya.

Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dr tidur dan terus duduk. Rakan2 sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun dan duduk dgn mudah . Kemudian sahabat2nya itu menyuruh beliau bangun berdiri dan alhamduliLlah..dgn mudah beliau bangun berdiri dan berjalan d sekitar bilik. “Ya Allah, penyakit ana dah sembuh..” Semua sahabat yang ada di situ bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air untuk berwudhu’. Dengan tubuh yang ‘baru’, beliau sujud syukur pada Allah s.w.t. “Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat diriku menjadi hamba-Mu yg bersyukur atas nikmat yg telah Engkau berikan..”

Beliau berpesan pada kami; “Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi yang mulia sanggup mati demi mempertahankan Baginda. Akak yang diberi rezeki melihat Nabi tak sampai pun 5 minit dah rasa tak sanggup berpisah dengannya. Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk beribadah pada Allah dan mengenang wajah Nabi yg mulia. Tapi menyedari banyak lagi taklifan dan tanggungjawab kita atas muka bumi Allah ini, maka hidup mesti diteruskan. Sekarang ini hati akak tenang sangat..kalau boleh, nak je akak pinjamkan hati ni walau hanya sesaat agar adik2 dapat merasakan betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak mungkin kan , mungkin ini bahagian akak, bahagian kalian? Hanya Pemiliknya Yang Maha Tahu. Akhir sekali akak ingin katakan, tak rugi kita bersabar…”

Keperibadiannya indah. Cerminan al-Quran katanya ‘Aisyah ra. Dari semua aspek kehidupan, diperagakannya hanyalah kesyumulan. Allah mengajar manusia berkehidupan di muka bumi ini melalui baginda. Menuruti sunnahnya adalah pahala. Kasih sayangnya tiada bertepi, dari yang kecil hingga yang tua, dari hamba hingga ke bangsawan, dari dulu sampai sekarang, hingga ke akhirnya.. Dialah peribadi unggul sepanjang zaman. Mencintainya suatu kemuliaan…

Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul didalam satu majlis bersama para sahabat. Tiba-tiba bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat gelosah melihat sesuatu yang tidakmereka senangi di wajah Rasulullah saw. Bila ditanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda mengatakan bahawa terlalu merindui ikhwannya.. Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah saw, “bukankah kami ini ikhwanmu?” Rasulullah menjawab, “Tidak, kamu semua adalah sahabatku.. ikhwanku adalah umatku yang belum pernah melihat aku tetapi mereka beriman dan sangat mencintaiku… Aku sangat rindu bertemu dengan mereka..”

Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya (al-Ahzab:56)

p/s: sungguh…berderaian air mataku mengalir..daku rindu akan dirimu..Ya Rasulullah!
(kisah ini dinukilkan oleh sahabat Syamimi hasil pengalaman benar yang telah dilalui..pernah disebarkan melalui e-mel & blog sebelum ini..)

sesungguhnya,ana sangat bersyukur kerana dilahirkan didunia ini sbgai ummat nabi Muhammad S.A.W…
banyakkan lah berselawat dan mendengar zikir..insyaAllah kita semua akan mendapt syafaatnya di Akhirat kelak..wallahu’alam..(*_*)

Tuesday, July 26, 2011

http://ondscene.my/kemalangan/eksekutif-pemasaran-kosmo-maut-misteri-pencarian-mayat-mangsa

p/s x de gmbr pelik2 ye

Thursday, July 21, 2011

Can anyone tell me why it is so hard to pray, but easy to swear?
Why clubs are growing and mosque's are shrinking?
Why is it so hard to re-post a Muslim status, but easy to post gossip?
Why we can worship a celebrity, but not Allah?


Gonna ignore this?
Allah said, if you deny Me in front of your friends, I will deny you in front of me.


Re-Post this if you're not afraid of what your friends will think.

Wednesday, July 20, 2011

Ustaz ismail

hahaha ok ok tahun ni kami di kelas 5 ABU BAKAR dapat belajar dengan ustaz lagi yeay..hahaha
ok nak tahu cerita sebenar kami mula2 je belajar tu pon belajar tajwid and makhraj huruf lepas tu hahaha tahu2 jela sesapa yg pernah belajar denan ustaz..ustaz pon dah tak tahu nak ajar kiterg ape..so kiterg jadikan ustaz rujukan b.arab kiterg..thanks ustaz kerana membantu kami ye ;)..
selain itu kami bercerita2 la dengan ustaz,dapat tahu sekolah ustaz tu sekolah imam muda hassan jugak..hihihihi

hari ni kiterg main teka teki pulak dengan ustaz petu cerita2 hantu pulak macam la

oh ye cerita pasal cerita hantu..aku dpt thu dari bahij si dia pon nampk budak botak pakai baju maroon macam baju KAA tapi tiga orang..aku sorang je la..eh aku pernah cerita kat sini ke..dah ke blom cerita je la eh..

ok2 kisah ni berlaku pada tahun 2010 hehehe..pada hari rabu(coz aku igt pakai baju bomba)pada waktu kelas tambahan fizik.
ok time ni dah nak balik lebih kurang pukul 3 lebih la kan aku dah siap kerja fizik aku..aku sorang je tengah kemas barang saja je la pandang maryam en( x tahu asal jhehe) tetibe aku nampak budak lelaki botak pakai baju maroon mcm baju KAA jalan slow je mcm malas gile nak jalan dekat belakang antara raja dan fatin farhanis..
aku pon mcm oh ok then aku pusing depan balik petu aku terpikir dan cakap dalam hati'eh kurang ajar nye budak ni masuk ikut belakang cikgu ada kat depan kot'then aku pandang belakang balik tengok budak tu dah lesap padahal x sampai beberap saat ko maybe gap masa die masa aku nmpk die and nak tgk die bali dalam 30-40 saat je kot.
then aku tgk cikgu,cikgu x sedar ke ade budak tu tadi tapi cikgu pon tgh dok buat kerja.
aku pon buat le bodo igtkan ilusi sahajakan so aku cerite je kt kengkawan ntha mcm mana boleh sampai dekat pengetahuan ustazah..ustazah panggil aku dan tanya adakah aku ok?dan aku pon jawab aku pon ok aje..
p/s kami nampk dekat satu tempat yang sama ok.

PLKN


ok tidak silap aku, minggu lepas budak yang umur dia 17 tahun semua gempar dengan PLKN ni. kebanyakannya sibuk nak buka internet nak tengok diorang dapat ke tak..
ada yang gembira ada yang sedih sebab dapat PLKN ni..well aku hurm x thu gembira ke sedih.

ok aku tahu pasal PLKN ni pon sehari selepas senarai nama dia keluar tu pon dari Mekar Surita..then dia minta no.ic aku..besok nye aku tengah~(cop x igt aku tgh buat ape menyapu kot dan yang paling penting hari rabu)
tetibe mekar jerit Leely! aku pon hah ape die mekar..die cakap le aku dapat PLKN
well aku pon x tahu nak pamerkan perasaan ape..
so balik2 saje tgk betul ke ape yang mekar cakap ni...tengok2 betul..
then bahij die pergi check tuk satu kelas yang dapat hanya aku,izzati rahim,faten.
faten dah cakap awal2 die tak nak pergi..

ok dalam keluarga aku, aku ngan mira pemecah tradisi keluarga tok enon dapat pergi PLKN..mira pon x nak pergi..
belah bapak aku pon x da sapa lagi yang pergi.. tu je ah nak cite pasal PLK ;p

Monday, June 20, 2011

Last Minute Solat

PLEASE TAKE TIME TO READ THIS INSHALLAH YOU WILL RECTIFY YOUR MISTAKES FROM THIS!

He remembered his grandmother’ s warning about praying on time:

‘My son, you shouldn’t leave prayer to this late time’.

His grandmother’ s age was 70 but, whenever she heard the Adhan, she got up like an arrow and performed the Solat.

He, however could never win over his ego to get up and pray.

Whatever he did, his Solat was always the last to be offered and he prayed it quickly to get it in on time.

Thinking of this, he got up and realized that there were only 15 minutes left before Salat-ul Isha’.

He quickly made Wudhu and performed Salat-ul Maghrib.

While making Tasbih, he again remembered his grandmother and was embarrassed by how he had prayed.

His grandmother prayed with such tranquillity and peace.

He began making Dua and went down to make Sajdah and stayed like that for a while.

He had been at work all day and was tired, very tired.

He awoke abruptly to the sound of noise and shouting.

He was sweating profusely. He looked around. It was very crowded.

Every direction he looked in was filled with people.

Some stood frozen looking around, some were running left and right and some were on their knees with their heads in their hands just waiting.

Pure fear and apprehension filled him as he realized where he was. His heart was about to burst.

It was the Day of Judgment.

When he was alive, he had heard many things about the questioning on the Day of Judgment, but that seemed so long ago.

Could this be something his mind made up?

No, the wait and the fear were so great that he could not have imagined this.

The interrogation was still going on.

He began moving frantically from people to people to ask if his name had been called. No one could answer him.

All of a sudden his name was called and the crowd split into two and made a passageway for him.

Two angels grabbed his arms and led him forward. He walked with unknowing eyes through the crowd. The angels brought him to the centre and left him there.

His head was bent down and his whole life was passing in front of his eyes like a movie.

He opened his eyes but saw only another world.

The people were all helping others.

He saw his father running from one lecture to the other, spending his wealth in the way of Islam.

His mother invited guests to their house and one table was being set while the other was being cleared.

He pleaded his case, ‘I too was always on this path. I helped others. I spread the word of Allah. I performed my Salah. I fasted in the month of Ramadhan.’

‘Whatever Allah ordered us to do, I did.’

‘Whatever he ordered us not to do, I did not.’

He began to cry and think about how much he loved Allah.

He knew that whatever he had done in life would be less than what Allah deserved and his only protector was Allah He was sweating like never before and was shaking all over.

His eyes were fixed on the scale, waiting for the final decision. At last, the decision was made.

The two angels with sheets of paper in their hands, turned to the crowd.

His legs felt like they were going to collapse. He closed his eyes as they began

To read the names of those people who were to enter Jahannam.

His name was read first.

He fell on his knees and yelled that this couldn’t be,

‘How could I go to Jahannam? I served others all my life, I spread the word of Allah

to others.’

His eyes had become blurry and he was shaking with sweat.

The two angels took him by the arms.

As his feet dragged, they went through the crowd and advanced toward

the blazing flames of Jahannam.

He was yelling and wondered if there was any person who was going to help him.

He was yelling of all the good deeds he had done, how he had helped his father, his fasts, prayers, the Noble Qur’an that he read, he was asking if none of them would help him.

The Jahannam angels continued to drag him.

They had gotten closer to the Hellfire.

He looked back and these were his last pleas.

Had not Rasulullah [PBUH] said, ‘How clean would a person be who bathes in a river five times a day, so too does the Salah performed five times cleanse someone of their sins?’

He began yelling, ‘My prayers? My prayers? My prayers?’

The two angels did not stop, and they came to the edge of the abyss of Jahannam.

The flames of the fire were burning his face.

He looked back one last time, but his eyes were dry of hope and he had nothing left in him.

One of the angels pushed him in.

He found himself in the air and falling towards the flames.

He had just fallen five or six feet when a hand grabbed him by the arm and pulled him back.

He lifted his head and saw an old man with a long white beard.

He wiped some dust off himself and asked him, ‘Who are you?’

The old man replied, ‘I am your prayers.’

‘Why are you so late?! I was almost in the Fire! You rescued me at the

last minute before I fell in.’

The old man smiled and shook his head, ‘You always performed me at the

last minute, did you forget?’

At that instant, he blinked and lifted his head from Sajdah. He was in a sweat. He listened to the voices coming from outside.

He heard the Adhan for Salat-ul Isha.

He got up quickly and went to perform Wudhu.

Pass this on to your friends and family……

Maybe, you can help someone open their eyes.

And who knows?

Maybe, this is a good deed that can help you during The Day of Judgment. INSHA-ALLAH

Sunday, June 19, 2011

10 REASONS TO FALL FOR PROPHET MUHAMMAD

1. His Human Self

He was never distant from humanity. He smiled, loved, cried and felt pain. He walked, moved, ate and showered. He was a human prophet, not an angelic prophet, so it is really applicable to follow him as a role model.

When I make a mistake or become a bit lazy about being good, Prophet Muhammad’s real model takes me back to the right track. I tell myself: “He was human, to make it easy for us. It was also difficult for him, but he made it. So, I will try again, and I will make it as he did.”

2. His Fatherhood

His fatherhood , to Lady Fatimah, has always amazed me. In a society that degraded women and rejected the birth of females to the extent that they would bury them alive, he cherished all his daughters, and specially Lady Fatimah.

She was the closest to his heart. Whenever she would drop in on one of his meetings, he wouldn’t ever ask her to leave, because he was busy. But, he would stand up in “cherishing respect” and move to welcome her, so she wouldn’t be embarrassed. Then he would kiss her on her forehead and have her seated next to him.

3. His Loyal Love to Lady Khadijah

The way he continued to love and cherish Lady Khadijah after her death has always been an expression of devotion in my eyes. During her life, they lived in a society that accepted multiple marriages for men, which would extend to endless numbers of wives for one man. Though she was much older than him, for 25 years, he never went for another marriage with any another woman.

He respected and loved his wife dearly. He cherished her days dearly after her death and expressed his longing to her days by cherishing her friends. He would sit around with her best friend for long hours chatting about “Khadijah’s good old days”.

4. His Patience at the Deaths of his Children

His children’s deaths have always caused my heart to ache. We might theorize a lot or preach a lot about the patience of prophets, but do we really feel it? I keep on wondering how this lovely tender man tolerated the death of all his children, all except one, in his lifetime. How would any father feel, when he reaches his sixties and finds himself burying a child after the other?

Prophet Muhammad’s patience never contradicted his sadness and grief. He grieved and experienced deep sadness. When his babyson Ibrahim died, he grieved deeply. He held him in his arms at his death-bed and cried. He uttered only words that expressed his patience that was mixed with his sadness.

His words reflected that, when he uttered his famous words: “The heart grieves, the eye tears, and for your departure, Ibrahim, we are sad. But the tongue never utters an objection that wouldn’t please God.” How sad!

5. He Was Such a Tender Grandfather

That has always taken my heart! Whenever I think of how busy and important a man he was, and yet had time space and emotions to spare for his grandchildren. The idea that when he stood on the podium, giving the Friday sermon, he simply interrupted his speech in front of the Muslim nation audience — at the time — and went down the podium to pick up his grandson, is always startling from my point of view.

The fact that he would keep carrying this grandson throughout his speech is again startling. I mean, he was the spiritual, social and political leader of the nation! What would any of our grandfathers have done if we simply burst into any of their meetings? I wonder.

6. His Sincere Appreciation of the Feelings of Others

The way he honestly shared feelings with others has always stopped me. In particular, the way he dealt with the feeling of a child. That child used to have a pet bird. Whenever Prophet Muhammad passed by the child, he would ask him about his pet bird.

One day, the Prophet passed by the child and found him crying because of the death of his pet. Prophet Muhammad simply interrupted his journey to whatever errand he was going to, and sat with the child to offer his condolences. It was reported that he stayed with him for a long time to soothe him.

If he was not Prophet Muhammad, again I would fall for him for this incident. What a sweet-hearted man, who simply neglects his important errands or meetings to sit around a child who lost a pet. He didn’t actually lose his mother, but he simply lost a bird. But Prophet Muhammad didn’t see it to be a simple loss. He understood what this loss meant to the child and felt for his pain.

7. The Prophet’s Smile & Sense of Humor

On a personal basis, I really love this. Maybe it is because personally I love to smile, and to wipe away tears and pain by lots of smiles and spreading the spirit of happiness and cheerfulness around. It is a characteristic that my inner self reconciles with in the character of Prophet Muhammad.

All mankind encounters pain and agony, just as he did. Some people face our worldly troubles by crying their tears out. Others are always expressing objection and un-acceptance of their destiny. A third party would simply frown in the face of the world and neglect its feeling. But Prophet Muhammad never did.

He was the most agonized person. He was an orphan. He was poor. He lost his beloved wife Khadijah. He was loaded with the responsibility of the divine message and with the responsibility of running a newly established state. Let alone his personal human sufferings.

Yet, he never frowned in the face of the world. He never objected to what God destined for him. He simply kept his smile and tender care for others, no matter what he went through. I pray I can keep up with him. I am not sure I can, but at least I should keep trying.

8. His Role Model as a Servant of God & Worshipper

Prophet Muhammad’s role model as a servant of God and worshipper is an aspect of his character that any human who wants to serve God can reconcile with. He was a man who fasted most of his days, prayed most of his nights and spent all what he had for the sake of his beloved Creator.

Yet, when some of his Companions wanted to fast all days and never eat during daylight, pray all nights and never sleep at night, or abstain from marriage and lawful relations with women, he objected to that.

He explained to his Companions that he fasted some days and broke his fast on other days, he prayed much of his night time and yet he slept at night, and that he simply — like any other man — married and enjoyed marital life.

I think this is a much easier and a more practical example to follow, if we want to be good. The examples of complete self-denail and inhumanly extreme attitudes by some complete self-denial and saints and good ones isn’t really practical for all mankind. But any person, man or woman can follow the steps of Prophet Muhammad; be a spiritual worshipper and a good human simultaneously.

9. His Tenderness & Mercy Towards Animals

Again, a very personal characteristic that has always touched my heart, was his tenderness and mercy towards animals. He treated them as communities that had social ties, just as humans are to be treated.

Once, when he was travelling, some of his companions caught two young birds. Then the mother flew above their heads wailing for her two children. Prophet Muhammad immediately reacted and asked who had hurt this mother by taking her children? He ordered the two birds given back to their mother on the spot.

Thinking sincerely and deeply of animals as creatures who feel emotions, not only physics, he banned the slaughtering of any animal in front of the other. He ordered a quick death with a sharp knife away from the other animals, so that the living ones would not feel fear or panic.

He also ordered that hunting or slaughtering animals should always be for the sake and need of nutrition. He completely abandoned learning hunting or shooting by taking innocent animals as trial preys.

As an animal lover and friend who has experienced the closeness of animals, I understand what this attitude means to animals. I love animals and those who are good to animals, what about a prophet who is that good to animals? He was a prophet who cared for animals’ feelings and psychological states, and never regarded them as un-feeling bodies or unemotional creatures.

10. His Romantic Love for Lady Aishah

Last, but not least, his romantic love for Lady Aishah has always amazed me. Honestly speaking, I find this relation much more romantic than many love stories that were famous throughout history and literature of love. I mean, they were real! Many of the famous stories are novels, tales, and simply stories.

But, Prophet Muhammad and Lady Aishah’s love was real. They lived it, cherished it and practiced it, down to earth in their daily life. He loved her dearly and passionately, and she loved him back.

She — like any normal, loving woman — felt jealous for him and expressed that obviously. He also felt jealous —like any normal, loving man — and expressed it obviously. They were human in their love, not angelic.

I always recall his habit of drinking after her and I pause to smile at this habit of his. He used to search for the part that touched her lips from the utensil she used in drinking. Then, he would specifically touch the same part with his lips when he would drink. He simply enjoyed feeling her warmth.

Yet, despite his deep love to her, and his genuine passion towards her, he never permitted this love to make him neglect his duties or role as a prophet and worshipper. He would leave her warm side in the middle of the night and take her permission to pray. He would tenderly ask her: “Let me stand for my God an hour in prayers.” And, she would let him willingly and lovingly.

They lived love in their daily moments and they practiced it in every action. Their story of love did not stop at their lively moments, but continued till they departed.

Again, it has always amazed me and touched my heart deeply the moment of the Prophet’s death. It was when he chose to depart the world from her house. He chose to go there when he felt death approaching.

And, then, at the moment of death, he chose to lean his head between her arms and to depart from there. Her hugging arms were the last he encountered in our world.

Having said so little in the love of the man who deserves much more, I am not at all satisfied. Yet, I have to sum up my words.

Ten, I was asked to write, and ten I have written. But, I have written so little, I know, in a man who I should write down hundreds of reasons to fall for. But history has written hundreds and thousands of books about the great man. And history will keep writing.

He is a man who does not need me to write about him. I was the one who needed to write, about the man who clearly showed me the way. Maybe this is really why I love him that much. Peace and blessings be upon you, my beloved Prophet.

Friday, June 17, 2011

GERAMNYA !TERKILANNYA!

aku memang bengang kalau ada orang makan makanan aku tanpa izin..
ish aku dah memang simpan makanan tu untuk aku makan lepas buka puasa ke esok ke kejap lagi ke..sekali bila aku bukak peti ais cari2 mana nih tak jumpa pon..
aku pon mula kan operasi soal siasat la apa lagi..tengok2 dia yang makan..
memang la kan memang nak kena dengan aku ni..dia memang suka buataku macam ini sadis betul haih aku tengah teringin gila nak makan cokelat la sekarang..

dia memang suka makan makanan yang aku memang reserve untuk aku..dan selalu juga la makan yg aku simpan kena curi ntah macam mana diorg boleh jumpa bila aku sorok2kan bila aku tak sorok x nak pula makan geram betul geram betul..
cokelat pemberian Nor Izzati Abdul Rahim telah selamat masuk dalam perut orang lain..pergh terkilan gila tak dapat makan..

memang dulu pon die dah pernah buat macam ni apa nak buat sabar jelah sambil bagi nasihat kat die ' KALAU NAK MAKAN SOMETHING TU TANYA LA DULU SAPA PUNYE'
tapi still rasa geram adehh cokelat..selalu terjadi bila aku puasa ade je makanan yang aku suke then aku dapat then aku simpan then bila nak makan dah lesap tengok2 orang lain dah makan..

korang tak geram ke dah usha makanan tu lama bila kita puasa then bila nak makan makanan tu dah tak da..korang tak rasa terkilan ke hah aku terkilan gila..haish sabar dan redha jela dah masuk dalam perut orang pon tak la nak suruh die muntahkan balikkan?

so toodles and goodnight guys post tuk meluahkan rasa terkilan je..

Monday, June 6, 2011

Happy birthday my dongwoonie ;)

although it is a little bit late but hey it is still 6th june isnt it? selamat hari lahir,happy birthday,saengilchukahamnida ( dah tu je yg muncul dalm pale aku)

camping

day 1-
->celebrating teachers day which is a little bit boring this year..
->went back to najihatul's house..
->arrived at school 3.15 p.m.,departed from school almost 3.50 p.m.
->arrived at camping site at 4.50 p.m.
->set the tent with najihatul and aishah
->eat
->gathered at dewan seri mewah after ishak prayer
->set a team by picking a puzzle piece
-> become the trusted person to take care of an egg.
->nightwalk in the woods which is so cool cause we..by we means me,najihatul,mekar
and syazana got to meet cool guys such as kuje,ustaz,abg seluar askar and abg
seluar plkn (which is not their real name),we got to see the firefly and fungus
that glow in the dark
->the egg still save but mekar's one broke already poor her trousers..
->sleep alone at first from 1 a.m. to maybe 2.30 a.m. cause najihatul had to stay
guarding the camping site with her team while aishah was busy taking bath with
maryam.
->i woke up because of aishah trying to enter the tent and prepare herself to sleep.
->at 3a.m take bath with najihatul
->went to the surau cause najihatul wanna pray
->trying to stay guarding the site at 4.30a.m but a group of people seems to guard
the camp site so go back to sleep

day 2-
->breakfast and aerobic
-> jungle tracking + survival skill
-> eat lunch, zohor prayer
-> wait for the cool guys to arrive (hahaha just like to call them cool guys) while
waiting for them..we play in the river..
->while happily playing an incident happened (shh secret ok) hahaha secret much
->at almost 5.50p.m. we start our rempuh halangan(something call like that la)
->we were introduce to TAKE COVER!!! hahaha seriously i dont like this word
->we get to rafting,some activity that needs us to climb,crawling and swimming..by
swimming i mean swimming in the mud ok..the mud is all over our body including
our face.
-> forever TAKE COVER that day
-> cleaning ourselves in the river..we rub rub each other hahaha
-> night nothing much to do opps i forgot we had a campfire.. trust me it is a
little bit boring
-> then sleep

day 3-
->aerobic with the so called facilitator which are the helpers actually
-> we had our own sukaneka
-> majlis penutupan
-> packing2 eat lunch,line up and saw the cool guys for the last time (ececece)
->before eat lunch i got to take picture with a small snake that belongs to kuje.
-> we wave them for the last time and went back home

it was a cool and awesome camp.;) ;) ;)
lesson that i learned while night walking in the wood..if you see a place that has so many fungus that glowing dont walk that way because it is a sign of danger..maybe you are walking straingt to the gaung.

p/s-the time are not accurate ok..

Sunday, June 5, 2011

conversation

-in my parents room

me : eh i thought this was a pillow?
dad : hahaha *while hiding his tummy
me : *laughing so hard until coughing
ainun : dad she has ate the wrong medicine
me : *still laughing
dad : yup she ate the wrong medicine..hahaha

-living room *just got back from Giant

brother: nana why dont you keep these things?
me : saja je..because i wanna let you keep those things.. ;) *while grinning
brother: head brain you * hahaha kepala hotak kau

-in living room * watching lu pikirlah sendiri the movie (part wheres nabil bought milah school shoes)

me : abang have you ever buy me a shoe?
brother: hahaha *while say something that i dont remember
me : hahaha


p/s- i dont know why i am posting this thing..

Saturday, May 21, 2011

Friday, May 20, 2011

smile always guys

WOW! it has never been this long not to post anything on my blong.. 1 month already..hahaha sorry blog it just that i found someone else..hahaha

well i have deleted my ask box.why? because of the unwelcome people...haiz its annoying you know..trying to promote things at my blog..dude this is my blog la get off ok..sibuk nak promote geram betul..so if you want to ask me anything just sent me a comment ok..;)

well my music player also have been deleted..why because its broken la sis..

ok now. i have midterm exams now its been 2 week already..another 1 week to finish.after that i'll be going to camp..

ok i'll just type in point this past two-three month->

-my friend, aliah,her mother past away
-my uncle past away
-seminar spm(bio,chemist,bm,physic,math,history)
-cetusan inspirasi
-big bang
-Mr. Y
-someone that looks like my bro goes to the same school as me
-result spm 2010
-midterm exam
-less facebooking and blogging now
-smiling always

that all i think..
dont have any connection with the tittle rite? its because i dont know what to put
ok bye for now.. i dont know when i am going to post again so dont wait (like anyone reads your blog ;p)

Friday, April 8, 2011

BIARLAH SAYA TAK MATANG

1- Biarlah saya tak matang, asalkan saya menyahut seruan Illahi, dan akur akan larangan-Nya

2- Biarlah saya tak matang, saya mampu membuat ukiran lengkung pada bibir yang dipandang indah oleh setiap orang.

3- Biarlah saya tak matang, saya mampu membuat hati ini gembira dengan sendiri. SAYA TAK GILA !

4- Biarlah saya tak matang, saya mampu buat orang lain ketawa riang. Walaupun hanya dengan lawak bodoh sekalipun. Indahkanlah kehidupan daripada kemurungan yang durjana.

5- Biarlah saya tak matang, saya mampu untuk berfikir baik buruknya sesuatu dalam kehidupan seharian.

6- Biarlah saya tak matang, saya tak buang sampah merata tempat. Walaupun secebis plastik gula-gula.

7- Biarlah saya tak matang, saya tidak memandang remeh terhadap orang-orang yang susah.

8- Biarlah saya tak matang, saya tak malu bertanya pada orang yang lebih matang walaupun dia berumur lebih muda daripada saya.

9- Biarlah saya tak matang, saya tak tergilakan akan lelaki, saya tergila nak kahwin. Saya pilih yang halal, awak tu?

10- Biarlah saya tak matang, saya tak mengeluh ikut perintah Allah. Saya mengeluh melihat hamba-Nya begitu senang meninggalkan perintah-Nya.

11- Biarlah saya tak matang, makan nasi, berak dalam tandas, mandi, pergi sekolah. Banyak perkara awak yang matang pernah buat, saya pun pernah buat.

12- Biarlah saya tak matang, setidaknya tak ada yang pandang saya ni orang yang serius dengan muka ketat tak mesra alam.

13- Biarlah saya tak matang, setidaknya saya mampu berkawan dengan golongan mana je pun saya suka.

14- Biarlah saya tak matang, hidup ni sekali je. Bukan iras muka sahaja yang menggambarkan kematangan orang kan?

15- Biarlah saya tak matang, janji kawan lelaki tu tetap saya ada. teEHEEEE =

edit dari blog WAN AHMAD NABIL

Thursday, April 7, 2011

doushite..

KENAPA UNTUK DIA SIKIT JE?? WAE?? DOUSHITE?? KENAPA PERLU YANG SEORANG LAGI TU LAGI BANYAK?? DIA PUN OK JUGA APA..HAIZ...SEBAIK DIA OK SAJA..

Sunday, March 20, 2011

donghae:appa khabaar then eunhyuk: omma khabar..kekeke

ok bak kata caya "mimpi oh mimpi"

ok orite2 4 hari lepas..ok ini mimpi masih igt smpi sekarang ok..
aku x tau nak mule macam mana..yg aku thu aku adee dkat sekolah lama aku sriaf kan..lpas tu ade satu sofa ni aku duduk
main laptop..
tetibe muncul dueorang lelaki yg sangat aku kenal dan salah seorang die aku suke...
nak tau sape...
x nak? nak ke x nak ni??
ok2 cakap jela kan..
mereka ade yoochun dan junsu from DBSK..kekekeke
best oh...diorg duk sebelah aku aku kt tgh2
time tu aku tgh main facebook..diorg suh add diorg aku add la..
conversation antara aku ngn diorg:-
leely : jaejoong ade facebook x?
yoochun: jaejoong mana ade facebook die mana reti main facebook( cakap bahasa melayu beb!)
leely : yunho?
junsu : yunho pon x de die pon x reti..diorg reti twitter je..
leely : saya x reti main twitter..

then aku terbangun ( aku rasa mak aku kejut aku bgun solat malam kot[dan aku pergi tido balik hahaha])

o


k ni barang yg diberi pada aku...asal aku nk bercerite..saja nanti bile aku dah tua bile baca balik tentang post ni aku boleh ingt sape yg bg aku barang3 ni hehehe..
ok tiga dr barang tersebut dari kakak aku(set geometri,highlighter,magic pen)...aku memang x sangka die nak beli barang macam tu kat aku..ye la macam pencil box aku teddy tale dulu pon aku x sangka die nak beli kat aku...hehehe tu yg sampai sekarang aku pki je pencil box teddy tu smpi skang..ko jgn memain dr f1 smpi skang aku pakai tau...hahahaha kite kene hargai ape yg orang bg kan...

lpas tu semalam ade sorang kawan aku ni hanisah..korang kenal sape hanisah x?? x kenal x pe...hehehe
ok datang2 tusyen(kebetulan addmath x de so die sorg je kat atas)tetibe die bg bungkusan warna purple kt aku..kat situ die tulis happy EARLY birthday leely...aku cakap kau ni biar betul birthday aku jauh lagi la...die suh bukak..jajajan kuar la pencil box warna purple kat atas tu..die kata pencil box kau dah lama sgt la....die cakap memula nak beli warna pink tp die tahu aku x suke..nak beli warna biru macam lelaki pulak la..die beli warna purple tuk aku and that is my fav colour..;)
aku cakap nanti bile masuk universiti baru aku pki la..die marah pki thun ni juga...
ok tu je nak cerite..ape2 pon thanks to my older sister and hanisah for giving me these things ok..(^_^)

Thursday, March 17, 2011

MERONG MAHAWANGSA


semalam tgk cerite ini sama fatin farhanis,fathiah n adik aku(sibuk je die ni)..
ok malas nak cakap pepanjang...cerite best la x rugi tiket rm6 aku hahahah...ok kawan2 yg lain mmg tahu aku kalo tgk wayang memang bsing...kekeke..tp kali bising die lain sikit...bising die macam ni'ah hensemnye putera tu' 'ah fatin putera mati ke''fatin putera tu mana?''fatin x best la putera tu mati''yeay fatin putera tu hidup lagi dan still hensem' hahaha..dan quoete yg paling aku suke..dr merong'This is not fair' dgn dari kamawas aka mawas man "SELAMAT MALAM SAYANG"hahaha aku gelak part ni..
wayang x habis lai ag..adik aku 'nana adik x tahan nak buang air la'aku cakap tahan je la..lg pon dah nak habis da...habis je cerite tu terus g tandas....then aku fatin fathiah berebut nak prince markus tu..kekeke last2 ok la kter amik merong mahawangsa tu..
then g popular kejap beli sedikit buku..then balik yihuu...

Sunday, March 6, 2011

aku suka baca blog Mr. WHYJ best oh..dapat ilmu yg berguna la..
meh meh aku tolong promote(ceyh macam la blog aku ramai orang baca ;p hahah)
here is the link ok --> http://heehh.blogspot.com/..

Saturday, March 5, 2011

post time senja

hehehehe bahagia kot..cewwah...dia dah approve aku...Mr. Y dah approve huhuhu...belah la leely syaheera ni orang tu approve je pun hahaha..Mr. Y comel hahaha
lol aku penah cakap dengan die kot..pegang barang2 die...
hahaha pengaruh dari mekar la ni..kekekeke mekar ade due aku ade satu je hahahah

k enough of Mr. Y ok...
now korean news..eceh macam orang lain x tau pulak kan..;p bia la nak post je
my alexander nak keluar from u-kiss??oh man x pe xpe bia la kate nak sambung belajar kan..pegi la belajar...
last last last last time more to SS501..last last last time more to shinee..last last time more to u-kiss..last time more to b2st..present i'm more to infinite..hahaha sungkyu lorh pengaruh dari bahij..

sekarang ini aku sgt suka dgr lgu nasyid lame2..weyh menggamit memori kot..best..aku membesar dengan lagu2 dari raihan so aku bnyk thu lgu2 lme raihan la dr kumpulan2 lain...
dulu aku hanya tahu ade kumpulan unic,raihan,hijjaz,inteam,rabbani,nowseehart,saujana,brothers..
kumpulan baru2 x tau sgt yg aku thu nice,algebra,muslimvoice,mirwana..but x pena dgr lgu diorg nice satu lgu je aku penah dgr..bicara hati kot tajuk die.. kalo aku nak thu bnyk info pasal nasyid aku boleh ke kaunter pertanyaan ALIAH,SYAZANA,FATIN FARHANIS,NAJIHATUL MUNIRAH,AND MUNIRAH ISMADI

lagu orang putih mcm lady gaga,miley cyrus,akon,dan lain dah x masuk carta aku hahaha
yg masuk cara lagu native deen lgu2 nasyid orang putih yang lain..kalo lgu orang putih lain asik pasal sexs,drug,money..LOH bosan kot...lepas tu video clips mcm hape je..x best langsung kot..

k done done now cerite pasal exam..
semalam baru exam arab..memang bagus betul aku ni tido hahaha..
dapat score tang modot ngn murodif je..bina ayat pon boleh la jawab..
sat lagi datang pulak pasal adatun nasab(ntah betul ke eja),mafa'il,ngn ape ntah lgi satu terus scero hahaha..ape lagi berdoa banyak kat Allah sampai tertido kahkahkahkah..

the end.

Wednesday, March 2, 2011

ADA BERAN KA?

TRUE STORY!!

Huhuhuhu seram gak citer dia nih.

9 tahun lepas aku dpt smbung bljar kt uitm shah alam. So,perkara
pertama yg kna fikir ialah aku nk duk mn sbb ak xdpt hostel. Oleh sbb
kerajinan & keperihatinan yg ada kt aku n kwn2,maka dpt le aku ngn
kwn2 aku umah sewa.....dekat2 area seksyen 2. Berhampiran ngan wet
world [kalo korang tau la].

Uma tu bunglow 2 tingkat ngan 4 bilik. 3 bilik kt atas n 1 bilik kt
bwh. Kitorg semua berlapan,kiranya 2 org utk 1 blk la. Aku ringkaskan
je la,kitorg msuk umah tu ngan perasaan berbelah bahagi. best, suke,
pelik, rimas, takut semua ada.

Pertama,tuan umah hanya amik rm50 je sbg deposit n sewa prtama hanya
byr bile msuk bln kedua kami duduk uma tu. Kiranya bln prtama ni free
la....[?]
Kedua,tuan umah x bg kitorg bwk brg bnyk2 sbb nnt pnat nk angkat blk
katanya...
Ketiga,pokok ara tepi umah tu bsr sgt smpai dahan dia bleh msuk kt
tingkap blk atas.

Mlm pertama duk uma tu kitorg xtido sbb sibuk punggah n kemas
brg+lyan dvd korea . Citer seramnya start ms hari kedua. xpayah nk
tunggu mlm,siang2 pon kitorg dah kna kacau. Azmi "dagu" org first
kena.

Ms tu br kol 10.30pg [anggaran aku la], si Azmi ni bgun nk memerut.
So dia g la toilet bwh tu tp dlm toilet ada org [sbb pintu tutup].
Toilet atas plak rosak, tuan umah kta nnt dia btulkan. Tunggu punye
tunggu, xkuar-kuar org dlm tandas ni. Jd Azmi ni memekik la soh cpt
sket kuar sbb dia xtahan. Akibat jeritan c azmi ni, abis satu umah
bgun gi tengok peehal. Yg peliknya, kitorg berlapan smua ada, abih tu
sape yg kt dlm tandas ni? Pintu toilet lak berkunci siap ada bunyi
org flush jamban lg.... Dlm reramai ni,Lan sorg je yg berani sket
[mgkin psl dia ni keturunan bugis kot], dia g rentap pintu toilet tu
smpai trbukak. Xde org tp dr kesan yg ad,pintu tu mmg dikunci dr dlm.
Last2 si azmi xjdk berak...mngkin psl takut kot.

Mlm tu kitorg kna lg teruk.

Ms aku nyenyak tdo mlm tu tetiba jek ad org tarik dua2 belah kaki auk
sampai jatuh dr katil. Kepala aku terhentak dulu kt lantai!! Ape
lg,hangin la aku sbb ingat bdk2 nk wt pedajal kt ak tp bl aku bangun
xde org plak. Yg ad cume c Lan yg ngah membuta kt katil atas. Ak x rs
Lan yg buat sbb confirm dia tdo mati. Bl ak kuar bilik, ak dgr bdk2
ngah ketawe. Rupenya diorg ngah layan dvd kt hall bwh. Ak pon msuk
blk balik sbb still bingung lg tp br ak terperasan ms ak ngah jengah
kebawah td ak perasan Lan ada!! Bukan ke td ak nmpk dia ngah membute
dlm bilik? Ahh suda...
Dgn perasaan berani2 takut ak tgok atas katil Lan ada bonjol bwh
selimut,kiranya mcm ad org la. Ak tarik kain selimut tu n guess what?
ad batu nisan yg da retak2 dn otomatiknya blk ak diselubungi bau
hapak+hanyir yg sgt2 kuat.

Ms ni korg jgn tnya ak la ape aku buat sbb kalo menda ni jdk kt korg
pon xkan korg nk stay lg dlm blk tu btol x? Ak rs kaki ak da x jejak
tanah da sbb lari laju sgt. Aku lari kuar dr bilik tu & g ke hall sbb
nk gtau member2 ak la kononnya tp yg mcm haram jadahnya member ak
sorg pon da xde kt hall. Nk tau diorg kt ner? semua da duduk kt luar
umah!! Rupanya diorg awal2 lg da kna kacau. Yg lakhanat nye, xde sorg
pon kejutkan ak....taik betol diorg ni.

Lepas diorg tenangkan aku, kitorg decide nk buat ape skang sbb skang
ni da pkul 3 pg. Nk mtk tlg tok imam,umah tok imam pon kitorg xtau.
Nk mtk tlg jiran, kiri kanan umah kitorg cina. Last2 salleh ajk lepak
restoran hakim jek smpai pg. Bunyinya mcm senang tp memasing semua
xpakai baju pastu pakai boxer ngan kain pelikat jek. Mau x mau
trpaksalah jgk kitorg msuk uma tu balik sbb nk amik suar, wallet n
kunci motor.
Oleh sbb bilik c Bob ngan Naim je yg kt bwh, maka kitorg decide le nk
pinjam baju n suar dia. Masing2 tkut nk naik tingkat atas. Wallet pn
ak tinggal. Masing2 pakat gn duit naim lu. Nasib baik kunci motor
kitorg sangkut kt dinding [tmp penyangkut]. Ms nk kuar dr rumah tu,
Wak plak perasan ad bdk pompuan kt pintu dapur ngah senyum sambil
babai tgn kt dia. Yg ak plak bole trperasan bdk tu jgk sbb ak tgk
muka wak da kejung+pucat lesi. Sekali bdk tu senyum rs mcm nk
trkincit dlm suar la... Kepala lutut ak menggigil sampai kt restoran
hakim!!!!

Lepas smp kt restoran hakim tu,memasing sibuk buka cerita trmasuk
ngan ak skali la. Memula Wak cerita la,mlm tu lebih kurang kol 12
lebih,dia sibuk download lagu tetiba ad bunyi mcm org baling batu kt
tingkap bilik dia. Bl dia jengah,dia nmpk ad sorang pompuan duk kt
atas pokok kayu ara sblh umah tu,pakai bju putih + kekuningan+
koyak2+ rambut panjang. Yg sadisnya,pompuan huduh tu boleh senyum kt
dia plak. Wak ni ape lg tutup tingkap bilik dia n terus nk kuar g
bilik ak la kononnya. Malangnye, lg sekor plak hantu duk kt dpn pintu
bilik dia tp kali ni antu budak. So dia amik keputusan terjun dr
tingkap bilik dia ke bawah. Akibatnya, kaki dia terkehel. Nasib baik
jek xpatah.

Azmi "dagu" plak cter la yg dia nmpk ad bdk pompuan babai tgn kt
dia[yg ni, ak pon kna gak ok]. Ak confirm yg bdk ni bkn manusia sbb
ak tgk kaki dia xde!! Sam plak cter dia nmpk hantu tu kt siling umah!
Bile buka mate jek, antu tu bebetol "eye to eye" ngan dia. Kiranya
memasing semua kena kacau la ni. Dan ak org yg last cerita.

Ak ckp la yg aku kna tarik dua2 kaki ms tido smp kepala ak terhentak
kt lantai. Pastu ak ckp le yg ak nmpk diorg ngah layan dvd kt hall tp
c Azmi tetiba nyampuk "bile ms plak kitorg tgk dvd ni?". Rerupanya
xde sorg pon yg tgk dvd pg tu!! Dah tu, sape yg ak nmpk? haru
betol.....kaki aku yg dr td menggigil makin brtambah kuat menggigil.

Ngah sibuk2 berborak,aku terbau sesuatu yg kurang enak. member2 ak yg
lain pon bau gak. Rupanya si Azmi ni td da terkencing dlm suar sbb
takut sgt. Nasib baik mlm tu xramai sgt org kt Restoran Hakim tu.
Malu betol. Ak plak bleh ternampak si Sam pakai selipar sebelah lain.
Dr sibuk2 cter seram terus jdk cter klakar plak.

Tengah sibuk2 ketawe, br kitorg perasan yg si Salleh ngan Naim xde
ngan kitorg. Yg ad cume kami berenam. Ak, Azmi dagu, Sam banjar,Wak,
Bob ngan Lan. Dlm ramai2 tu cuma Bob sorg jek yg bwk hp, so kitorg
try call Naim tp xde org angkat. try call Salleh plak, sama gak xde
org angkat. Pastu Lan amik hp Bob tu, dia bc apa ntah agaknye pastu
dia soh Bob call naim lg skali. Bob call n bukak loud speaker. Korang
tau ape jd? ad suare pompuan ngilai. Gila2 punye ngilai la sampai
meremang bulu roma aku. Kami berenam terus terdiam. Last2 kitorg
sepakat akan tunggu smpai pg esok br blk umah tu semula n cari Naim
ngan Salleh. Lepas dgr suare pompuan ngilai kt hp tu, xde sorang pon
antara kitorg brckp....smp subuh!!

Pukul 7.30pg br kitorg blah dr Hakim. Hati aku masih lg kuat
berdebar-debar. Yg lelain ak xtau la. Smp kt dpn umah, ak tgk pintu
umah ngan gate da trbukak seluas-luas nye. Ni kalo pencurik masuk ni,
memang dia kaye sbb laptop,wallet ngan hp kitorg semua tinggal camtu
aje. Bulu tengkuk aku masih lg meremang.Xde sape berani msk umah tu
dulu...Aku ingat, ada la 20-30 minit kitorg duk tercanggak kt dpn
umah sbb xde sape berani masuk. Ntah camne agaknye hp Bob berbunyi.
Hati aku da x sedap. Jgn la kate antu tu call kitorg soh msuk umah.
Lan yg angkat. Sebenarnya dlm reramai geng ak ni, Lan la yg paling
berani tp kekadang dia jd penakut jgk la. Pihak hospital call,
katanya Naim ad kt wad emergency hospital klang. Eksiden katanya.
Pihak hospital kata, ada miss call dr no.hp Bob ni, tu yg dia call
no.hp Bob ni...ooo00 br ak phm. Yg peliknya Naim eksiden?

Memasing da serba salah jadinya. Bingung pon iye jgk. Xtau samada nk
melawat Naim kt hospital klang or cari Salleh yg hilang. Akhirnya
kitorg call tuan rmh utk tgk ape yg patut. Ak ngan Sam plak g
hospital klang tgk keadaan naim cmne. Kalo mmg tenat sgt, ak inform
yg lelain soh dtg la. Yg lain ak soh cari salleh kt keliling umah,
takut2 dia kna sorok. Kami masing2 tawakal aje. Ms otw g hspital
klang ni, ak xtau la c sam pecut smpai berape tp hati ak masih lg
kuat ckp yg hal ni x abis lg.

Smp hospital,aku terus cr Naim. Sebak betol hati ak tgk Naim serius
parah. Kaki dia teruk. Doktor kata kena lenyek ngn keta or something
else la. Kes dia ni langgar lari. Naluri ak kuat ckp yg umor Naim ni
x panjang sbb darah bnyk gile kuar. Sam plak xsanggup tengok, air
mata dia da berjurai-jurai cam air terjun. Doktor pon ckp yg dia ni
da nyawa2 ikan,xdpt nk tlg bnyk. Ak duduk kt tepi Naim, dia bole
brckp lg tp sangkut2. Dia mntk maap sbb buatkan kitorg jdk susah.
Berulang-ulang kali dia mntk maap tp ak msh lg xdpt tangkap ape yg
dia ckp ni. Akhirnya dia meninggal gak...Ak gagahkan hati ak tepon
kengkawan lain gtau psl Naim da meninggal. Ak tgk Sam da trduduk kt
tepi balkoni ngan mata merah sbb nangis bnyk sgt. X lama pastu
parrents Naim dtg. Ak x sanggup nk tunggu lg n ajak sam balik shah
alam.

Smpai kt umah, aku tgk ramai gler org ngah cari salleh tp xjumpe.
Abis satu umah dia geledah. Lastly,ad org tua kt situ mntk tlg ngan
sorang ustaz. Ak tak ingt pe name ustaz tu tp lepas asar br kitorg
jumpe salleh duduk kt atas busut blkg umah. Yg herannya, da 5,6 kali
org cari tp xde plak jumpe dia kt situ. x kisah la janji jumpe balik
salleh ni. Kitorg pnye la suke jumpe c salleh ni blk. Memasing amik
keputusan pindah dr umah tu haritu jgk. Kebetulan plak kt sek7 [pintu
blkang uitm] ad satu umah utk disewa, kitorg pindah situ la. Brg2
naim kitorg angkut skali. Terus terang ak ckp, mmg ak hangin gile tgk
muke tuan umah sbb xgtau yg umah ni "keras".ptut la dia soh byr rm50
jek dl pastu xbg bwk brg bnyk2. Chisss......

Aku demam 3 hari.

Jenazah naim selamat dikebumikan kt Raub,Pahang.

Seminggu lepas tu,keadaan da ok sket cume salleh jek yg sakit2 bdn.
Akhirnya mulut aku trgerak nk tny salleh pe yg brlaku sbnrnye sbb
sblm naim meninggal tu dia ada ckp kt aku soh tnya salleh satu
rahsia. Rupenya ms hari 1st day kitorg msuk umah tu, Naim ngn salleh
da wt hal. Dia g cangkulnya busut kt blkg umah tu. C naim plak boleh
kuis2 ngan kaki dia. Mgkin psl tu la kaki dia eksiden kot [dlm hati
aku la]. Pastu salleh cter la,kn ada mlm yg kitorg satu uma kna kacau
tu dia ngn naim pon kna gak. Tp antu tu siap kejar diorg lg smp kt
jln. Diorg punya la cuak smp lari ke tengah jln. Ntah mn dtgnya keta
tetiba da hentam diorg. naim trcmpak kt tgh jln, yg dia plak kt tepi.
Dtg keta lain terus lenyek kaki naim. Pastu,salleh kata dia terus
xsedar pape smpailah kitorg jmpe dia atas busut tu. Yg peliknya,cmne
dia boleh duk kt atas busut sedangkan dia kata dia da lari kt tgh jln
bsr? Nape naim sorg yg kna teruk sgt tp salleh x?

Akhirnya aku dpt jawapan sbnr. X lama lpas salleh cter ngn aku, dia
jatuh sakit. Xtau la sakit pe tp 3 bln pastu dia meninggal. Famili
dia sndiri bingung sbb doktor pon xtau sakit c salleh. Tp ak yakin,
kes ni ada kaitan ngn busut yg diorg gi gali tu. Ak ngan geng2 ak yg
lain smpat ziarah arwah salleh. Paling xbole tahan Bob sbb dia
roomate ngan Naim. Mmg ak tau dia sedih sgt......Yg xbole ak lupe,
kitorg semua nangis masa angkat jenazah salleh. Rs sedih sgt ms tu..

Aku, Azmi dagu, Sam banjar,Wak, Bob ngan Lan, semua skali slmt
abiskan pgajian kt uitm ni. Buat naim ngn salleh, kitorg tetap akn
ingat ko smp bebila...al- fatihah

Ops..Umah bunglow kt seksyen 2 tu smp skang ad lg [agaknye]. Tiap
kali ak lalu kt area situ mst ak rs sedih sgt. Lg satu,ms hari last
kitorg kt umah tu, si Wak da trtinggal hp dia kt bilik atas. So pada
sesape yg berani, boleh la amik hp tu tp itupun kalo korang berani
la...nokia 3310

Monday, February 28, 2011

hahaha such an old timer betul la hehehe..

lgu2 indon mari pulak hahah lgu2 lme je..









video again..RAIHAN TIME!











Friday, February 25, 2011

Saturday, February 12, 2011

gedik punye aku hakhakhak

well today i went to the tuition centre at 2PM..hahaha then i climb the stairs with a happy heart..tett(happy!! happy!! hahahah)
then i went to the 3rd floor..the door was close and i was thinking did i came to the wrong day??curious then i asked the teacher..."teacher today dont have addmath class eh??" she said ''oh yes there is no addmath class for today but it will be replace''..
and i was like WHAT!! hahaha kidding lah..then i went to a quiet place at a corner..trying to finish  my physic work...i sat on the chair provided at the corner...approximately at 3.10pm..while i was concentrating on my work..someone knock the chair..i turn around and was like woah..there is a guy standing behind me..bling2 my heartbeat increase..then he asked me..''are you a physic student''...i answered yes la kan...then he asked me again ''why didnt you join the group inside the computer lab''..i answered ''no because i did not know them really well''..he i also asked him if the physic class has started or not..he answered no..then we exchange smile he go to the group..hahahah like a gedik girl i said to my self wow that guy can be considered as a handsome guy..hahaha.. just ignored this post...hahahahah

Saturday, February 5, 2011

mimpi oh mimpi...

korang nak thu x aku mimpi ape semalam ke 2 hari lpas..mimpi terbaik la..

mcm ni aku mimpi tengah terjun kt dalam laut..then berenang2 la suka suki aku..then tetibe kau mamat ni datang

die datang ng kakak die park sandara kan..kakak die tu x agak mandi pakai topi yg mcm pompuan2 elegance ade reben tu..then tetibe die ajak aku pergi dekat ngn pantai..siap tolong aku lgi aww...hahaha dah smpi pantai tu jalan sambil pegang tgn kiterg ....hakhakhak..suke2 hahaha.akak die dah jalan dulu..then tgk2 kat depan ade mamat ni dgn minah ni..
jalan depan aku pgg2 tangan lgi..ahaks kepada NUR SYAHIRA SAAIDIN aku mimpi die ahahaha x kuasa betol... kalo mimpi kim hyung joon x pe la gak ini cik caya punye lee min ho...

Wednesday, February 2, 2011

video

aku post ni nanti senang la aku nak dengar x yah susah2 ke youtube..kadang2 tetibe nak dengar x igt tajuk














Sunday, January 30, 2011

KETURUNAN

korang tahu tentang asal usul korang??tahu x?? dari mana nenek moyang kamu orang datang ade tahu..kalo x tahu rajin2 kan diri korang pergi tanya mak ayah korang kalo ade nenek n atuk g la tanya diorg...macam aku dh x de atuk n nenek tanya je la mak ayah aku..sbek diorg thu..

hari ni aku berbual dengan mak aku,ibu long and kak eda tentang keturunan kterg...
ok aku ni berdarah campuran yaman,india,thailand,jawa,melayu deli,cina
ok2 yaman tu datang dr hadramaut..india x tahu..thailand n jawa n cina x tahu..melayu deli dr johor kot..
ok belah ayah aku (tokwan aku campuran yaman n india...belah tok aku thailand)..

belah mak aku la aku dapat jawa,cina,melayu deli tu...
belah arwah abah jawa je kot...x igt la plak..belah arwah mak jawa+ cina kawin ngn orang melayu deli tu..
belah arwah mak ibu aku cakap tok zahra die tu cmpur jawa ngn cina...sebab tu la muka arwah mak enon mcm cina skit..mak itam pon mcm cina gak aku tgk...

tula bile dtg kt aku dah bercampur...kak eda ckp aku ni tu yg ade rupe india+arab skit..  hahahahah

tula petu mak aku cakap kalo nak thu lg lanjut pasal keturunan belah mak aku tanya tok chik or tok busu..the end..so korang kalo teringin nak thu asal usul korang baik korang tanya org tua2 dalam keluarga korang

sinar ayat qursi

Dalam sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah
sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya. Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur,
Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap shalat fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur,
setiap perbuatan orang yang benar,  pahala nabi2, serta Allah melimpahkan rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua
memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid..

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan niscaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

SPM 2010-paper sejarah ;)

Subject: FW: SPM 2010 - PAPER SEJARAH


Malaysian history

Dilarang senyum atau ketawa semasa menjawab, kalau tidak anda akan digagalkan dr Ujian SPM.

1. Siapakah yang membuka Melaka?
a. Param
b. Parameswari
c. Paramugari Terlampau
d. Parameswara
e. Parang Kontot

2. Pada tahun 1771, seorang penjelajah Inggeris telah tiba di sebuah kawasan yang dikenali sebagai New Hebrides, siapakah dia?
a. Kapten Hook
b. Kapten Crook
c. Kapten Cook
d. Kapten Cool
e. Kapten Boleh

3. Siapakah yang pernah menjadi pemerintah Sarawak?
a. Brooke Shields
b. James Beruk
c. James Bond
d. Sapok Biki
e. James Brooke

4. Siapakah yang membuka Pulau Pinang?
a. Torch Light
b. Traffic Light
c. Francisca Peters
d. Light and Easy
e. Francis Light

5. Salah seorang pahlawan melayu terbilang?
a. Tuk Janggut
b. Tuk Misai
c. Tuk Sideburn
d. Tuk Misai A Galak
e. Tuk Bulu Hidung

6. Pahlawan Melayu di Pahang?
a. Mat Kilau
b. Mat Silau
c. M Daud Kilau
d. Mat Sentul
e. Mat Rempit

7. Siapakah Residen Inggeris di Negeri Perak yang dibunuh oleh Datuk Maharajalela?
a. Jawa Jerongos
b. J.W.W Birch
c. Jay Jay
d. J.W.Marriot
e. Jawa Rangers

8. Negara manakah yang menjajah Tanah Melayu selepas Portugis?
a. Ayam Belanda
b. Bela Anda
c. Blender
d. Belanda
e. Blunder

9. Apakah antara hantaran yang diminta Puteri Gunung Ledang kepada Sultan Melaka?
a. 7 dulang hati nyamuk
b. 7 dulang tongkeng ayam
c. 7 dulang tahi hidung
d. 7 dulang tahi lalat
e. 7 dulang gigi arnab

10. Siapakah puteri Pahang yang mencintai Hang Tuah?
a. Tun Mahathir
b. Tan Tin Tun
c. Tun Tak Tahu Eja
d. Tun Teja
e. Arnold Susahanakeja

11. Siapakah puteri Negeri China yang berkahwin dengan Sultan Melaka?
a. Puteri Hang Li Po
b. Puteri Kepala Hotak Hang!
c. Puteri Opah Hang!
d. Puteri Hang Go Poh
e. Puteri Hang Cing

12. Ikan apakah yang melanggar Singapura?
a. Ikan Bilis
b. Ikan Masin
c. Ikan Kembung Masak Asam
d. Ikan kekek mak iloi-iloi
e. Ikan Todak

13. Siapakah Ketua Kominis Malaya?
a. CIMB Bank
b. Chin Peng
c. Soh Chin Aun
d. Chim Pan Zee
e. Chin Chau

MAAF... ANDA GAGAL DISEBABKAN SENYUM SEMASA JAWAB...

long time no heard

wahwah lama sungguh aku x post kt sini..maklumlah ade tumblr skang...haha kalo korang bukak tumblr aku bnyk taemin ngn kucing and quote...tumblr ni senang skit aku nak cri gambar taemin yg aku x pnah tgk..aku reblog je boleh jd dlm koleksi aku hehehe..
ok story2 pergh banyak betul...
ok2 cerite pasal nak daftar spm kawan2 aku dah bnyk cerite..korang bce jela..dkt blog caya or aij..
ok koko plak..
aku join unit beruniform..cbe teka ape??
hey mestilah bomba kan kan..hahaha dari tingkatan satu smpi la ni bomba2 mcm bangga la plak jd ahli bomba hahah..guess what aku jd WAKIL KOMANDER FORM 5 heheheh...rumah sukan thun ni plik skit..sukan permainan under rumah sukan..rumah sukan mmg dr dulu x leh nak tkar la rumah merah la...then sukan permainan amik permainan dalaman..
p/s kelas aku banyak bdak rumah merah..hehehe
then kelab persatuan..persatuan bahasa arab..

ok cerite 2 hari lepas..pergh mmg kepala aku berasap je dgn adik aku..
PEMALAS..ok aku malas malas2 gitu je x de ah smpi x tolong mak aku kemas rumah..
aku suruh die cuci pinggan die boleh ckp..'kenapa mesti adik'..sedap je die ckp macam tu..selama ni aku lipat baju cuci pinggan ade aku ckp'kenapa mesti nana' ada2 x de kan..walopon aku malas nk buat aku buat jugak sbb pkir nak tolong mak aku je...
cerite paling gempak mak aku mengamuk dgn kterg..well aku x kene la sbb mak aku thu aku mcm mne..kadang gune nama aku nak perli adik n  kakak aku je..satu hari tu aku tgh sibuk buat hw..aku dgr mak aku mara2..die cakap ade anak dara ramai tp x leh tolong ..hahaha...
die ckp x leh ke tolong cuci pinggan..time tu kakak n adik aku kt depan diorg la kene bebel...then kakak aku masuk bilik mak aku..bile mak aku masuk bilik die die ckp'eh kak dah masuk bilik..'aku gelak je..
adik aku mule jd pemalas yg amat bile die terpengaruh nak tgk cerite KOREA je and dah baligh.....hahah
hello ye mmg aku yg bawa balik pengaruh korea ke rumah aku..but aku x de la gile2 la sgt smpi hampir tiap2 masa terperap dlm bilik smpi waktu bersam family pon die x de...aku minat x smpi cm tu eh..

maher zain inshaAllah Malay version you guys..love it..

 malay version:



 france version:




turki version:

Sunday, January 2, 2011

tudung labuh

                                                   

ok bermula hari esok aku akan memakai tudung  labuh berwarna putih ke sekolah kesayangan ku..
huhuhu..nak tahu kenapa??
well pihak sekolah telah mewajibkan keatas pelajar2 KAA untuk memakai tudung labuh bermula tahun ini..
well kita tunggu je la esok ye tengok orang2 lain termasuk diriku pakai tudung labuh di sekolah biasa yang bukan berasrama ye